Veelgestelde vragen

 

Klik hier voor meer informatie over ons contract en huisregelement.

Hoe verloopt de boekingsprocedure?
Kies je gewenste kamer op basis van de info en beschikbaarheid op onze uitgebreide website. 
Na het doorlopen van reservatie ontvang je een mail met het verzoek je reservatie te bevestigen. 
Op basis hiervan zal je een contractvoorstel gemaild worden met een overzicht van alle kosten en voorwaarden. Dit voorstel mag je ondertekend en gedateerd naar ons terugsturen. 
Zoals aangegeven in het contract moet je binnen de 7 werkdagen na ondertekening van het contract (maar uiterlijk voor aankomst) de waarborg en administratiekosten via bankoverschrijving betalen. 

Hoe zijn de huurprijs en waarborg samengesteld?
De huurprijs bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De ‘kale’ huur
  • De vaste kosten
  • De provisie kosten, ook wel ‘variabele kosten’ genoemd.

Wat is de ‘kale’ huur:
De kale huur is een onderdeel van jouw maandelijkse huur en betreft uitsluitend de huur, zonder bijkomende kosten voor onderhoud en nutsvoorzieningen.

Wat zijn vaste kosten?
Vaste kosten zijn onderdeel van jouw maandelijkse huur en betreffen voornamelijk algemene onderhoudskosten.

Dit zijn o.a.:

  • Internet en Wifi
  • Huisvuilverwerking
  • Consiergekosten
  • Technisch onderhoud
  • Brandverzekering
  • Contracten brandbeveiliging

Wat zijn de provisie kosten?
De provisie, ook wel variabele of individuele kosten genoemd, zijn een onderdeel van jouw maandelijkse huur. Het is een voorschot op de meetbare verbruikskosten. Bij check out wordt een afrekening gemaakt op basis van het werkelijke verbruik. Mocht je meer verbruikt hebben dan geprovisioneerd zal je een opleg moeten betalen. Bij lager verbruik zal je een terugbetaling krijgen.

Ze bestaan uit:

  • Warm en koud waterverbruik
  • Verwarming
  • Elektriciteitverbruik

Opgelet: Het verbruik op je kamer wordt 1-op-1 aan jou verrekend. Het verbruik in de gemeenschappelijke ruimtes wordt pro rata verdeeld per unit (keukens) of over  alle residenten (Polyvalente ruimten)

Wanneer moet de huur betaald worden?
De huur moet voor elke 5e van de maand per bankoverschrijving overgemaakt worden. Let wel, de eerste huur moet betaald zijn vóór aankomst.

Waarvoor dient de waarborg?
De waarborg is een garantie om mogelijk schade of overconsumptie van de huurder te dekken.

Waar uit bestaat de waarborg?
De waarborg is het equivalent van 2 x de kale huur. Opgelet, de waarborg mag niet gebruikt worden om je huur te betalen.

Wanneer wordt de waarborg terugbetaald?
Binnen 2 maanden na de eind datum van jouw contract krijg je de borg terugbetaald na afhouding van mogelijke schade. Opgelet, de waarborg mag niet gebruikt worden om je huur te betalen.

Is er een minimum/maximum duur van verblijf?
Een standaardcontract is 12 maanden met een minimum contractperiode van 3 maanden. Je mag je contract wel van jaar op jaar verlengen zodat je ook je hele studieperiode bij ons kan blijven.

Wordt mijn contract automatisch verlengd?
Je contract word niet automatisch verlengd. We sturen je een paar maand voor de eind datum van je contract een email met informatie over de check out procedure.

Hoe verleng ik mijn (jaar)contract?
Je kunt jouw (jaar)contract verlengen door ons dit per mail aan te vragen. We maken dan een nieuw contract voor je klaar, eventueel met indexatie van de huurprijs.

Hoe verloopt de check-in en check-out procedure?
De check-in en check-out kan alleen op afspraak geregeld worden. Aankomst en vertrek kan enkel op weekdagen tussen 09 en 17 uur. Buitenlandse studenten wordt dan ook aangeraden om voorafgaandelijk een ho(s)tel te reserveren.

Kan ik voor de start van mijn contract inchecken?
Check-in eerder dan de start van het contract kan geregeld worden indien jouw kamer beschikbaar is.

Kan ik na het einde van mijn contract uitchecken?
Check-out later dan het eind van het contract kan niet. Maak dus tijdig jouw afspraak voor een soepel verloop van zaken.

Is het mogelijk om van kamer te wisselen tijdens het verblijf?
Ja, het is mogelijk om van kamer te wisselen tijdens het verblijf. Telkens je van kamer wisselt brengen we wel extra administratie kosten in rekening en wordt er een in- en uitgaande plaatsbeschrijving gemaakt.

Vrienden/ouders ontvangen
Het is toegestaan om vrienden of ouders te ontvangen in jouw kamer of studio. Overnachtingen, echter, niet toegestaan. 

Wat als ik geen student ben?
In regel kunnen enkel regelmatig ingeschreven studenten terecht. We hebben wel een paar studio’s en appartementen buiten de residentie beschikbaar voor niet-studenten. Contacteer ons gerust voor meer informatie.

Kan ik mij domiciliëren in de residentie?
Het is niet toegestaan om je in onze residenties te domiciliëren. Je hoofdverblijfplaats blijft bij je ouders/voogd/etc. Een uitzondering hierop zijn de studio’s en appartementen buiten de residentie.

Wat als ik een buitenlandse student ben?
Buitenlandse studenten moeten zich op het gemeentehuis registreren. Dit is niet hetzelfde als een domiciliering.

Wat moet ik meenemen?
Behalve jouw persoonlijke bezittingen, moet je ook een matras (90 x 200 cm), dekbed, kussen, bedlinnen, handdoeken, potten, pannen en keukengerei meebrengen. 

Is het mogelijk om leveringen te doen bij de residentie?
Mocht je zelf niet aanwezig zijn, zullen onze conciërges jouw levering in ontvangst nemen tijdens zijn/haar werkuren.

Wat gebeurt er met mijn post?
Je kan jouw post ophalen bij de hoofdingang per leefunit. Er zijn dus geen individuele brievenbussen.

Word er een schoonmaak service aangeboden?
Alle privévertrekken moeten door de huurder zelf gepoetst worden. De gemeenschappelijke delen worden wekelijks schoongemaakt door een poetsdienst en/of conciërge. De bewoners moeten echter wel de gemeenschappelijke delen netjes achterlaten.

Wie poets de gemeenschappelijke keuken?
Er wordt een beurtrol voor/door de studenten opgesteld voor het dagelijks onderhoud van de gemeenschappelijke keukens. Leegmaken vaatwasmachine, afvoeren van vuilniszakken, borstelen, etc. Eens per week wordt de keuken gepoetst door een poetsfirma en/of conciërge. Het is ook jouw verantwoordelijkheid om alles in de residentie schoon te houden. Respecteer de andere huurders en maak alles meteen na gebruik schoon. 

Is er een lift beschikbaar in het gebouw?
Ja, al onze residenties zijn voorzien van een personenlift in het gebouw.